29 May 2013

Ingatan utk diri sendiri

RENUNGAN BUAT ISTeRI




Wahai isteri….
Apakah akan membahayakan dirimu, apabila engkau menemui suamimu dengan wajah yang berseri seri, dihiasi dengan senyum saat dia masuk rumah?
Apakah memberatkanmu apabila engkau menyapu debu dari wajahnya, kepala dan baju serta mencium pipinya?
Apakah engkau merasa sulit, jika engkau menunggu sejenak di saat dia memasuki rumah dan tetap berdiri sampai dia duduk?
Mungkinkah akan meyulitkanmu, jikalau engkau berkata kepada suami: “Alhamdulillah atas keselamatan abang, kami sangat merindukanmu wahai kekasihku…”
Wahai sang isteri…
Berdandanlah untuk suamimu dan harapkanlah pahala dari Allah diwaktu engkau berdandan, kerana Allah itu indah dan mencintai keindahan.
Pakailah wangian yang harum dan bermake-up lah, serta pakailah busana yang paling indah untuk menyambut suamimu.
Jauhi dan jauhilah bermuka masam dan berkerut
Janganlah engkau mendengar dan menghiraukan perosak dan pengacau yang bermaksud merosak dan mengacaukan keharmonianmu dengan suami.
Janganlah selalu tampak bersedih dan gelisah, akan tetapi berlindunglah kepada Allah dari rasa gelisah, sedih, malas dan lemah.
Janganlah berbicara kepada laki laki lain dengan lemah lembut, sehingga menyebabkan orang yang dihatinya ada penyakit mendekatimu dan menduga hal hal yang jelek ada pada dirimu.
Selalulah dirimu dalam keadaan lapang dada, hati tenteram dan ingat kepada Allah setiap saat.
Ringankanlah suamimu dari setiap keletihan, kepedihan dan musibah serta kesedihan yang menimpanya.
Suruhlah suamimu untuk berbakti kepada ibu bapanya.
Didiklah anak anakmu dengan baik. Isilah rumah dengan tasbih, tahmid, tahlil dan takbir. Perbanyaklah membaca al quran terutama surat Al Baqarah, kerana surat itu dapat mengusir setan.
Bangunkanlah suamimu untuk sholat malam, doronglah dia untuk melakukan puasa sunat, ingatkan dia akan keutamaan bersedekah, dan janganlah engkau menghalanginya untuk menjalin hubungan silaturahim dengan kaum kerabatnya.
Perbanyaklah istighfar untuk dirimu, suamimu serta kedua orang tua dan seluruh kaum muslimin. Berdoalah kepada Allah agar dianugerahkan keturunan yang baik, niat yang baik serta kebaikan dunia dan akhirat. Ketahuilah sesungguhnya Rabb mu Maha Mendengar doa. Allah berfirman, 
“Dan Rabb mu berkata, “Serulah aku niscaya aku penuhi doamu.” ( Al Ghafir 60) 

3 comments:

Mya said...

Assalammualaikum.
Saya tengah google info berkenaan Pekanbaru Indonesia termasuk kat blog awak.
Awak memang stay kat Pekanbaru eh?

ღ lienurulz ღ said...

Walaikumsalam.
ye. sy tinggal di Pekanbaru. suami kerja di sini.. kalo nak dptkn apa2 info mengenai pekanbaru,tanyala..apa yg sy tau sy blh share :')

Unknown said...

Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
Jika ya, silahkan kunjungi website ini www.kumpulbagi.com untuk info selengkapnya.

Oh ya, di sana anda bisa dengan bebas mendowload music, foto-foto, video dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)