22 July 2009

Solar Eclipse..

hi peeps..!!just a quick post..
as today adalah hari gerhana,dan2 tu rasa nak buat entry pasal gerhana..
cett..!!geli je..

semalam terbaca gak hari ni ada gerhana matahari..
gerhana yg dikira terpanjang pada abad ini..
tapi buleh plak lupa bgn pepagi ni...
tak ingat plak ada gerhana..

then td dlm kul 9.25 am hubby call dr opis..
gitau suruh nengok gerhana...hah..???baru aku teringat...
dia pun sibuk meneropong kat opis nya tu..
sampai naik kat penthouse la..huhu..semangat ye bang...!!
aku pun dan2 tu sibuk cari negatip pilem..mana ntah tersimpannya...
punya la semangat nak tengok nih..

TAPI...

tak boleh tengok laa..huhu..
si bibik bila tau aku sibuk2 nak tengok gerhana matahari..
dia pulak jadik mak nenek...mcm nenek aku la kekdahnya...
petikan dialog aku ngan bibik pg tadi :-
sila layan..hikhik..

dia :"buk..ngapain ibu mau tgk..??!!ibuk mana boley tengok gerhana buk...!!!"
aku :hah..!!apsal pulak tak boley...(potong stim betul..)
dia :iyo..ibuk kan lagik mengandung...
aku :ye ke tak boleh tengok...sape cakap..??
dia :orang dulu2 kan larang sama sekali bla..bla..bla...gitu..gini..bla..bla..!!
nanti anak dalam perut bla..bla...
mak kauuu..!!!berderet dia dok cakap..

hmm..aku bila dah dgr dia citer gitu gini..
siap ada kisah tersurat dan tersirat..
rasa cuak la plak kan..maleh la plak nak tunjuk berani..
degil2 nak tgk ke kan..
sememangnya aku ni kalo dah was-was tu mmg tak berani la..
jadiknya tak dapek le mak cik nak tengok gerhana pg td..huhuhu
just perasan dr dlm rumah je la..dr seterang2 matahari tgh memancar pg td..
tetiba bergelap seketika...nampak suram je kat luar tu...
SUBHANALLAH....begitula kebesaran Allah s.w.t

eh,tak perasan plak dah berderet aku dok taip nih..
tadi kata quick post dak..;p
urm..bila bercakap pasal gerhana2 ni..
teringat plak lagu Total Eclipse of The Heart dr Bonny Tylor...
lagu tu best la..layan betul..
hah..korang boley la dengar lagu tu hari ni..best..mmg best!!

okela..got to go..chioww..

9 comments:

Suki Cida said...

ibuk! dengar kata bibik...hehehe

actually nurul... tak salah kita dengar pantang org tua...mmg la tak logic but tak ada yang kita rugi kalau ikut atau tak... kadang2 cakap org tua ni betul jugak... like me nenek2 nasihatkan to bring along gunting lipat dan paku tuk elak kuasa sihir... well mengandung anak sulungkan...but like i said la... ikut je tak rugi apa-apa...hahah ikutkan nak elak kuasa jahat bawak je Al quran sama... heheheh lagi senang halau setan,kan?

ღ lie _nurulz ღ said...

kak cida ~ tu la kak,kenkadang byk yg betul apa yg org tua2 ni kata..
wallahualam,kalo ianya sekadar kebetulan plak..

yg bawa gunting lipat tu,nurul pun buat juga sampai anak dah masuk 3 nih..kuar mlm2 tu,kita bkn tau kan..

neway,thanks ye..sama2 ingatkan

ct rahani said...

akak x penah lak dengar pasal org preggy x leh nengok gerhana.. macam2kan pantang larang org tua nih.. huhuhu..

ღ lie _nurulz ღ said...

kak ct ~ itula kak,nurul pun tak pernah dgr..tp smlm research la jugop.mmg ada pantang sebegitu dan kesannya..tp,Wallahualam..huhu

atty's said...

tapi kadang ckp org tua tu kdg ade betui gak.dengar kan jew ler nurulz

ღ lie _nurulz ღ said...

kak atty ~ ye kan kak atty..dgrkan aje la..kita pun tak rugi apa kan..

neezareef said...

lor yeke bibik pn tau pantang larang..seb gak arr ade bibik prihatin sama bosnye...

ღ lie _nurulz ღ said...

kak neeza ~ tu la,byk gak yg diingatknnya...xdekat ngan mak,serba xtaw sumenya..huhu

MahaSayang said...

hehehe..tapi betul ke pantang larang tu...tak pernah lak dgr...
bila citer pasal lagu Total Eclipse of The Heart..dan-dan tu bukak utube..lama tak dgr lagu tu...