28 July 2011

Sardyn masak Lomak! [as requested by cik Amy ]

hollaa!
just a quick post utk petang ni
lepas ni nak sambung keje yang belum settle lg
owh petang ni juga ada appnmnt ngan gynae
jd harus cepat cepat taip.. hihi
ok, sahabat sy yg sorang ini nak kan resepi sardin masak lemak
weeee... sori mak budak yang cute atas keterlewatan respons ni.. hik hik

alrite tak nak bermukadimah panjang lebar lg
nah ko amik lah resepi ni, salin teruih tau
jangan ko simpan wat pekasam pulak sudah!


bahan-bahan :-

1 tin sardin
bawang merah - 5-6ulas
bawang putih - 2ulas
kunyit hidup - dlm stgh inci
cili kering - 4 tangkai ( kalo nak pedas sikit taruk 4-5bj cabai burung)
serai sebatang - diketuk
kentang sebiji - belah 4
cabai benggala - optional ( lebih pd hiasan)
santan sekotak

cara-cara :-

1- bawang merah, bawang putih, kunyit,cabai kering ditumbuk agak lumat
2 - letakkan santan, bahan yg dah ditumbuk td, dan serai yg dah diketuk dalam periuk
3 - aduk sikit, agar santan dan bahan2 bersatu
4 - masuk kan kentang, bila kentang dah agak masak, masukkan ikan sardin tin tu
5 - kuah tak payah masuk sekali, cukup sekadar yg melekat kat ikan tu je
nnt kalo curah sume kuah tu, hanyir! agak krg sedap.. hehe
6 - letak kan perasa kendian letak cabai benggala.. SIAPPP!!!

okay mak cik, selamat mencuba!
nah ni pict gulai lomak sardin aku buat 2-3 ari lepas

tata titi tutu! ^.^

2 comments:

yan said...

sardine ni masak apa pun sedap. curry sedap, sambal pun sedap..

CHIDEE'S BLOGGER said...

amboiiii....sedap & terliur teman....sardin masak lomak ekkk